22 Mayıs 2011 Pazar

İnceleme- yorum: Pentagram - Last Rites'in bana düşündürdükleri...

Geçtiğimiz günlerde bir sitede tesadüfen görmüş olduğum en iyi 10 proto metal albümü ve yakın zamanda çıkan Pentagram'ın son albümü Last Rites beni bu kısa yazıya zorladı ya da hazırladı diyebilirim... Yakında bu tarz girişimlerim devam edecek. Yazı olarak iddialı değilim, kötü yazdığımın farkındayım; az çok bir kaç bilgi ya da video, şarkı vs. buraya mutlaka ekleyerek, linkler vererek işi sağlama almaya çalışıyorum aslında... En azından ön ayak olmak isterim. Burada bir paylaşım gören müzik sevgisi yüksek dostum, sonra gidip yeterli ve gerekli bilgileri bulabilir diye düşünüyorum en azından...

Zırvayı kesip, sadede gelelim... Pentagram 1970'li yıllarda kurulmuş fakat bir türlü kadrosunu koruyamamış, albüm çıkartacak gerekli ortamı bulamamış, sonradan başarıyı sağlamış önemli bir grup... Geleneksel metal, heavy metal, stoner rock/metal, doom rock, doom metal, hard rock gibi türlerle etiketleyebiliriz grubu. Metal Blade tarafından çıkarılan son albümleri Last Rites o kadar iyi ve üzerinde kafa yorulmuş prodüksiyon ki anlatamam...

1970'lerin doom metalini al, 2011 yılına uyarla. Ruh, atmosfer resmen 70'lere ait; ama gel gelelim müzikaliteye, 2011 farkı karşımıza çıkıyor. Ses yapısı, kayıt, parçaların ilerleyişi, vokal, gitar vs. hiç bir kusur yok. Geleneksel metalcilerden tutun da yeni yetme metalciler bile biraz dinleseler hemen sevecekler bence... Metalin köklerine indiğimiz bir çalışma karşımızda ve dinlenmeyi bekliyor.


Tamam; buraya kadar çok kısa Pentagram'ın Last Rites albümü kesinlikle dinlenmesi gereken bir çalışma olduğunu anladık. Asıl konu şu: son yıllarda doom, doom metal, doom rock ya da doom etkileşimli diğer türlere artışın sebebi, başlangıcı aslında hangi gruplar???


Nereden türedi, nereden çıktı bu müzik türü? Veya nasıl oluştu, kökleri kimdir? Bunun gibi sorular oluşuyor bazen kafamızda. En azından benim kafamda oluşuyor. Klasik rock ile müzik dinlemeye başlamış bir dinleyici olarak her zaman da ilgimi çekmişti zaten.


Bazı çevreler tarafından 'heavy metal'in yaratıcısı efsane grup Black Sabbath'dir. Bazı kesimlere göre de bu Blue Cheer ya da Iron Butterfly olabiliyor. Kısaca; örnekler vererek bunu burada tartışmak isterim aslında. Bloga pek değil, hiç yorum gelmediği için bunu nasıl yapacağız, gerçekten bilmiyorum :)) Ben kendi fikirlerimi burada paylaşayım da, gerisi size kalmış artık...


Black Sabbath'i Black Sabbath yapan aslında 1970 yılındaki Black Sabbath parçasıdır bana göre... Parça o kadar karanlık ve o kadar uzun ki; o zamana dek böyle bir şarkı yapılmamıştır. Günümüzde bile dinleyince insan şaşırıyor, o zamanda böyle bir parça diye... Anlatılan hikaye şu aslında: Boris Karloff'in rol aldığı Black Sabbath'tan etkileniyorlar.

Filmin kısa bir bölümünü buradan izleyebilirsiniz:



Bunları burada zamanında paylaşmıştım. Yeni bilgi gerek bize... Diğer doom rock, doom, stoner gruplarına örnekler vermek istiyorum.

Blue Cheer - Out Of Focus


Folk rock, blues; gürültülü, ağır ilerleyen bir parça. Stoner rock'ın başlangıç işlerinden biri olarak sayabiliriz. Önemli bir grup olarak not edelim, daha önce dinlememiş olanlar varsa dinlesinler...

Rock müzikte çığr açan gruplardan Jethro Tull'in 1969 kaydına da dikkat çekmek isterim:



Yine folk esintileri, biraz blues, hafif rock and roll, deneysel ritimler, denelemer vs.

İlk albümlerinin adı bile Heavy olan bir grubun bu tür ve tarza etkisi mutlaka vardır, değil mi?

Iron Butterfly - Get Out of My Life, Woman



1971 tarihli Budgie albümüne ne dersiniz:



Heavy, doom müziğin atası olan bir çalışma bence... Blues, folk ya da rock and roll etkisi yok. Black Sabbath sonrası çıkmış bir albüm. Kesinlikle dinlenmeli...


Aslında ciddi araştırma içersine girip, bu işi çözmek için ileride epey vakit harcamayı düşünüyorum. Bu çalışma da tarzımıza oldukça yakın ama; eski ve kült haline gelmiş bir topluluktan geliyor. İki parça birden burada paylaşmak istiyorum.

Coven - Black Sabbath - 1969



Electric Wizard, Blood Ceremony gibi grupların da atası sayılan efsane bir topluluk. Okült rock müziğin en önemli temsilcisi Coven...




Pagan kültürleriyle ortaya çıkan müzik; ayinlerde kullanılmak ve ibadet etmek için ortaya çıkmıştı binlerce yıl önce... Tamamen kişisel görüşümdür, yalan ya da gerçek diyemeyeceğim :) Pagan geleneklerinden gelen geleneksel bakış açısı, içsellik her zaman Avrupa müzisyenlerinde ve sanatçılarında hissedilmiştir. Bunun nedeni de geçmiş kültürleridir. Doom müziğin karanlığı; psychedelic, blues ve geleneksel müziğe kadar dayanıyor bence. Ben böyle düşünüyorum; yakında daha uzun bir yazı, derleme ve incelemeyle bu konuyu ayrıntısıyla işlemek istiyorum. Umarım gruplar ve seçtiğim parçalar hoşunuza gider :)





http://www.aux.tv/2010/11/top-10-proto-metal-albums/

http://en.wikipedia.org/wiki/Witchcraft_Destroys_Minds_%26_Reaps_Souls

http://en.wikipedia.org/wiki/Budgie_(album)

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_rock

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Butterfly

http://en.wikipedia.org/wiki/Jethro_Tull_(band)

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Cheer

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_sabbath

Son olarak da Pentagram'ın mükemmel albümü Last Rites'dan..





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails